O competență nouă în programa de clasa a V-a

Clasa a V-a
Roxana Jeler
Mesaje: 3
Membru din: Vin Iul 21, 2017 5:18 pm
Contact:

O competență nouă în programa de clasa a V-a

Mesaj de Roxana Jeler » Lun Iul 24, 2017 10:56 am

Programa de română de clasa a V-a propune o competență nouă - competența interculturală. Este necesară? Este dificil de atins?

Florin Ioniță
Mesaje: 1
Membru din: Lun Iul 24, 2017 11:49 am
Contact:

Re: O competență nouă în programa de clasa a V-a

Mesaj de Florin Ioniță » Lun Iul 24, 2017 12:46 pm

Bun găsit!
Și excelentă idee!!
Încerc întâi un răspuns telegrafic: și necesară, și dificil de atins.
Și câteva explicații.
De ce necesară? Păi lumea devine tot mai mică pe an ce trece, iar copiii dintr-a cincea (cu puțină șansă) s-ar putea să ajungă și în secolul următor sau, mă rog, pe aproape. Și câte experiențe nu vor trăi! Oricum, mulți dintre ei experimentează din plin și acum interculturalitatea (cu bunele și mai puțin bunele ei) alături de părinți sau de rude și prieteni. Or, n-ar fi rău dacă, în timp, ar deveni cu adevărat conștienți de ceea ce trăiesc.
Acum ceva despre „dificil”. Programa este generoasă în sfaturi: prezentarea unor experiențe similare sau diferite privitoare la viața de familie, valori, tradiții, proiecte tematice, tipare culturale, seturi de convenții și valori recunoscute social și cultural... Cum să le pui însă în practică?. Desigur, dai fuga la text. Și aici încep problemele. Nu totdeauna textele cu adevărat utile sunt și reprezentative pentru „patrimoniul literar românesc”, cum cere programa. Iar cele reprezentative de multe ori nu prea se adresează copiilor de 10-11 ani. De aceea mi se pare importantă conștientizarea faptului că generația actuală e normal să aibă (și) alte preferințe de lectură decât ale noastre, ale profesorilor și părinților. Și poate ar fi bine să ne apropiem și noi de ea, nu doar să-i pretindem ei să vină în mod necondiționat lângă noi.

iuliastinga
Mesaje: 2
Membru din: Lun Iul 24, 2017 12:22 pm
Contact:

Re: O competență nouă în programa de clasa a V-a

Mesaj de iuliastinga » Lun Iul 24, 2017 1:03 pm

Cred ca e important ca elevii sa-si poata exprima un punct de vedere fata de valori-general umane , insa ma tem ca o astfel de competenta care vizeza exprimarea identitatii lingvistice si culturale proprii in context national si international ar putea derapa spre nationalism (vezi programa - Sugestii metodologice: abordarea unei teme precum Chipurile EROULUI). Ma tem ca nu e tocmai bine aleasa la clasa a V-a aceasta competenta. As vedea-o, mai degraba, la clasele mai mari (acolo unde se face si educatie civica). Cred in toletanta si in respectul fata de valorile propriei culturi si fata de cultura altora, dar nu sunt convinsa ca abordarea acestei competenta va fi echilibrata.
As vedea proiectele (de tipul Jocuri de cuvinte, Jocuri de copii, Sarbatorile de iarna sau Sorele in mitologie ) realizate din perspective interculturale, nu nationale.
Sper ca toti profesorii sa analizeze cu intelepciune si cu echilibru sugestiile metodologice.

horiacorches
Mesaje: 2
Membru din: Lun Iul 24, 2017 3:50 pm
Contact:

Re: O competență nouă în programa de clasa a V-a

Mesaj de horiacorches » Lun Iul 24, 2017 3:58 pm

Mai întâi trebuie spus că această competență nu este de interculturalitate sterilizată de orice influență empatic-subiectivă, ci este centrată pe punerea valorilor patrimoniului identitar în raport cu alte culturi. Cu alte cuvinte,accentul cade pe identitar. Sigur, e o nuanță doar, care însă trebuie să genereze, din punct de vedere didactic, un anumit mod de abordare. De altfel, cred că vorbim mai degrabă despre o glisare dinspre valori înspre competențe, în cazul acestei noutăți a programei, de unde și dificultatea abordării ei, atât la nivelul conținuturilor – scheletul pe care trebuie să se formeze competența prin etapele de predare/învățare/exersare/aprofundare – cât și la nivelul evaluării. Cea mai mare provocare cred că o reprezintă, din perspectiva acestei competențe, relaționarea ei cu celelalte competențe, căci o văd ca pe un fel de fir roșu care trebuie să le interconecteze, fără însă a-și pierde nici specificitatea, impusă de structura actualei programe. Nu cred că e o competență care ar putea derapa spre naționalism, nu mai mult decât orice altceva din spațiul cultural sau educațional, care ar cădea pe mâna unui naționalist cu tendințe extremiste. Până la urmă, totul depinde de inteligența abordării ei.

andreeacoroiangoldis
Mesaje: 2
Membru din: Lun Iul 24, 2017 11:15 pm
Contact:

Re: O competență nouă în programa de clasa a V-a

Mesaj de andreeacoroiangoldis » Mar Iul 25, 2017 12:31 am

E de salutat, pentru început, faptul că se readuce în discuție, în raport cu studiul Limbii și literaturii române, componenta culturală (cu atât mai mult cea interculturală) - după ce ani la rândul accentul a fost pus, poate prea mult, pe comunicare. Cât despre valența identitară a componentei culturale, ea îmi pare mai puțin periculoasă decât s-au grăbit unii profesori să o vadă. Pe o parte pentru că trendul abordării textului literar dinspre specificul identitar nu este, cum s-ar crede, unul românesc, ba din contră (toată tradiția studiilor culturale presupune asumarea unei identități, nu neapărat de tip național dar..., pentru înțelegerea globală a lumii și încadrarea minoritarului în universal). Pe de altă parte, a-ți propune construirea unei identități naționale prin studiul limbii și literaturii materne este una dintre rațiunile sine qua non ale acestei discipline - aici, se prea poate ca experiența nefastă a naționalismului comunist să fi creat contextul unor prejudecăți în societatea românească și de aceea reticența.
Astfel, câștigul de a avea o competență interculturală în programă se obține din două aspecte. 1. obligă profesorul să gândească într-o primă etapă componenta culturală în sens mai larg decât o făcea clasica valorificare strict estetică a textelor (când căutai metafore și epitete) pentru a pune accentul pe mesaj, contextul generării lui, respectiv al creatorului său și a îngloba tematic alte limbaje artistice. 2. deschide arealul de discuție a textelor înspre ceea ce numim la modul general cultură (spre istorie, religie, geografie, socio-umane), creând totodată contextul real al unor tratări interdisciplinare.
Inutil de precizat că această componentă răspunde directivelor UE privind educația în statele membre și că o astfel de tratare a subiectelor, inteligent făcută, contribuie la crearea unei ambianțe de toleranță atât de necesară în societatea pestriță în care ne cresc copiii - iar România nu e tocmai fruntașă la modalitatea în care a reușit să își integreze și să le asigure un trai lipsit de discriminare minorităților sale.

Monica Halaszi
Mesaje: 2
Membru din: Mar Iul 25, 2017 9:33 am
Contact:

Re: O competență nouă în programa de clasa a V-a

Mesaj de Monica Halaszi » Mar Iul 25, 2017 9:53 am

Competența „5.Exprimarea identității lingvistice și culturale proprii în context național și internațional”, poate puțin cam sofisticat formulată, pune accentul pe valorile identitare și este evident necesară într-o lume globalizată și globalizantă. (Conținuturile nu sunt mereu fericit alese, dar asta este o altă poveste.) Necesară, dar dificil de atins în condițiile în care pentru dezvoltarea ei este nevoie de texte (aparținând unor „scriitori consacrați” și potrivite copiilor din gimnaziu), iar atunci când le cauți, descoperi că nu prea există. Nici scriitorii mai puțin consacrați (nu mi-e clar ce exprimă adjectivul „consacrat” în programă) nu au prea abordat tema identității naționale, așa că provocarea vine din această direcție: a găsirii textelor-suport.

Scrie răspuns

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator