Cât de necesare sunt întrebările și învățarea prin investigație în studiul Biologiei în clasa a V-a?

Manuale de biologie
Alina Bogdan
Mesaje: 1
Membru din: Vin Oct 06, 2017 3:33 pm
Localitate: București
Contact:

Cât de necesare sunt întrebările și învățarea prin investigație în studiul Biologiei în clasa a V-a?

Mesaj de Alina Bogdan » Sâm Oct 07, 2017 1:58 pm

Un manual conține, de regulă, cunoaștere, experiență umană, nenumărate răspunsuri (la întrebări pe care adesea elevii nu le pun). Interogația face ca învățarea să avanseze, este un ferment pentru descoperire. Primind răspunsuri la întrebările lor, elevii vor învăța pentru că îi interesează, nu pentru că trebuie.

Reușește manualul de Biologie pentru clasa a V-a să-i provoace pe elevi să fie curioși, să pună întrebările cărora profesorul/lecțiile să le aducă apoi răspunsurile ?

irinapop_pacurar
Mesaje: 1
Membru din: Mar Oct 10, 2017 4:15 pm
Contact:

Re: Cât de necesare sunt întrebările și învățarea prin investigație în studiul Biologiei în clasa a V-a?

Mesaj de irinapop_pacurar » Mar Oct 10, 2017 7:38 pm

Idealul nostru a fost ca fiecare lecție de Biologie, în clasa V-a, să vina cu una sau mai multe intrebări care să invite firesc elevul sa (-și) pună in continuare alte întrebări.. Și lecția să se articuleze pe nevoia de a afla a minții iscoditoare a copiilor, la această vârstă. Iar întrebarea De ce..? este intrebarea-cheie a curiozitatii. Când o adresăm, dorim sa provocăm curiozitatea si gândirea din spatele aparențelor. Iar cand ni se adreseaza această intrebare din partea elevilor, este un semn ca lecția este pe drumul cel bun, că ceva nou este pe cale să se așeze corect și conștient într-o construcție cognitivă sau într-o judecată de valoare.
In manual, în secvențele de observare și descoperire (de ex. in lecțiile: Mamifere terestre, Păsări, Nevertebrate - Insecte etc.), întrebările însoțesc lectura imaginilor sau aduc în clasă experiența de viață și de cunoaștere a copilului (evocare).
Ne bazăm pe întrebare, ca pe un vehicul al motivației, și în secvențele de analiză a materialului didactic și de construire/formulare a noilor noțiuni (de ex. Viața vazută la microscop, Protiste, Viețuitoare acvatice - Pești, Amfibieni etc.)
In final, în etapele de reflecție și aplicații, când descifrăm semnificațiile mai largi ale celor învățate, când exersăm gândirea critică și luarea de decizii, ne însoțesc întrebări (și) mai putin conformiste (care nu cer redare din memorie ci aplicarea noțiunilor și găsirea rostului lor în contexte autentice din viața elevului); exemple în lecțiile: Cum este organizată lumea vie?, Comunicarea în relațiile dintre animale, Relația om-mediu, Caractere generale ale viețuitoarelor/ bacterii, protiste, ciuperci, licheni etc.
Descoperiți întrebările din manualul de Biologie pentru clasa a V-a și veniți în discuție, :)

Scrie răspuns

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator