[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 583: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/phpbb/session.php on line 639: sizeof(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4516: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3262)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4516: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3262)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4516: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3262)
Pagina profesorului • Abordarea tematica a programei de clasa a V-a
Pagina 1 din 1

Abordarea tematica a programei de clasa a V-a

Scris: Lun Iul 24, 2017 10:53 am
de Roxana Jeler
Noua programă de română propune o abordare tematică, pentru clasa a V-a tema fiind Eu și universul meu familiar.
Ce schimbări va atrage după sine o asemenea abordare?

Re: Abordarea tematica a programei de clasa a V-a

Scris: Lun Iul 24, 2017 4:18 pm
de horiacorches
Schimbările cred că vor fi în mare măsură direcționate de profilurile manualelor școlare. Teoretic, temele generale propuse de programe ar trebui urmate de identificarea de către autorii de manuale și/sau de către profesori a unor subteme. În realitate, pentru profesori va fi foarte dificil să se abată de la subtemele propuse de manualul pe care îl vor selecta. De ce? Pentru că subtemele înglobează în ele nu doar texte-suport, ci întreaga rețea de conținuturi care trebuie predate (lectură-limbă-interculturalitate-redactare etc.). Așadar, manualele vor propune, în mod necesar, un eșafodaj complex, unitar, din care, odată ce ai scos o cărămidă, există riscul prăbușirii lui sau al schilodirii, cel puțin. Ca să fiu mai clar: dacă un profesor va vrea să schimbe una dintre subtemele din manual va trebui să construiască întreaga unitate, lectura-limba-interculturalitatea etc. singur, să identifice textele suport potrivite, să le intercoreleze cu celelalte texte din manual, astfel încât să nu se abată de la prevederile programei în privința numărului de texte, a tipologiilor acestora etc. Lucruri care nu se văd ușor din afară sau par simplu de făcut, dar nu sunt. Și pot genera abateri de la programă, uneori insesizabile. De aceea cred că responsabilitatea autorilor de manual este acum enormă: ei vor impune subtemele și, simultan, vor impune într-un fel niște liste canonice de texte literare/nonliterare, cât și nume de autori.

Re: Abordarea tematica a programei de clasa a V-a

Scris: Lun Iul 24, 2017 7:10 pm
de iuliastinga
Tematica aleasă pentru clasa a V-a, Eu şi universul meu familiar, este foarte generoasă şi cred că va fi pe placul copiilor, însă, în etapa aceasta, profesorii au nevoie de câteva criterii pe baza cărora să poata face alegerea corectă a noului manual. Probabil ca subtemele vor face diferenţa şi, cu sigurantă, textele literare şi nonliterare propuse. E posibil ca alegerea să fie dificilă, în condiţiile în care oferta va fi variată.Pe edu.ro nu am gasit nimic legat de manualele acreditate la clasa a V-a. Prin urmare, se impune ca profesorii să poată avea acces la aceste manuale cât mai repede posibil.

Re: Abordarea tematica a programei de clasa a V-a

Scris: Lun Iul 24, 2017 11:43 pm
de andreeacoroiangoldis
Într-adevăr, noua programă cu cât deschide mai largi posibilități în ceea ce privește alegerea textelor suport, cu atât îngreunează munca de proiectare a profesorului. Ceea ce nu e deloc rău. Adevărata sarcină a profesorului în școală, cea care pune la încercare în egală măsură cunoștințele, competențele profesionale, experiența și chiar flerul este, cu siguranță, aceea a proiectării didactice. Mai mult decât atât, o programă de acest fel, centrată pe proiectare, obligă profesorul la o analiză serioasă a mediului educațional căruia trebuie să își adapteze conținuturile (chestiune adesea neglijată în învățământul românesc) - dacă ar fi, deci, să definim profesorul model al acestei programe, el este profesorul constructor, profesorul reflexiv, profesorul mediului și al epocii sale.
Astfel, cel puțin în teorie, acest tip de programă ar trebui să ne conducă spre adaptarea conținuturilor, spre predarea diferențiată și, nu în ultimul rând, spre accentuarea componentei etice a educației în dimensiunea ei valorică și atitudinală. Pe scară largă, însă, în practică, ne vor salva, sper, niște autori inteligenți de manuale care vor face varietatea de conținuturi și competențe de format mai ușor de digerat pentru profesorii comozi cărora construirea de parcursuri didactice le pare cronofagă. Totuși, mi-ar plăcea ca adaptarea la mediul educațional să nu fie neglijată - ar fi, după mine, marele câștig al noii programe.

Re: Abordarea tematica a programei de clasa a V-a

Scris: Mar Iul 25, 2017 10:11 am
de Monica Halaszi
Abordarea tematică este o noutate pentru ciclul gimnazial (să nu uităm că programa de clasa a IX-a este construită astfel) și salvează disciplina de la un demers centrat excesiv pe identificarea trăsăturilor genurilor și speciilor. Altfel spus, readuce în centrul discuțiilor despre textul literar sau nonliterar relația dintre cititor și operă. În fond acesta este efectul (și avantajul) schimbării paradigmei curriculare, a înlocuirii viziunii comunicativ-funcționale cu cea a dezvoltării personale. Schimbările ar trebui să fie majore, dar schimbarea ține de fapt de profesor, de modul în care înțelege programa. Va fi mai greu la început, cred, să ieșim din rutina unui mod de predare (și de raportare la disciplina pe care o predăm), dar cu manuale inteligent concepute cred că schimbarea se va produce repede.